måndag 24 augusti 2009

Nästan sprutdags

Provrörsbefruktning. Lyssna på ordet- provrörsbefruktning. Det låter ganska kliniskt. Och nu närmar vi oss en sån med stormsteg, sambon och jag. Eller fästmannen, menar jag. Vi är ju faktiskt förlovade sen ca 1½ månad tillbaka. Den här veckan ska jag börja med nästa steg i behandlingen om allt verkar bra. Först undersökning, sen injektionsteknik. Sjukt va? Injektionsteknik. Då ska jag lära mig hur jag laddar en spruta med hormoner och sen ta den på mig själv. Som tur är ska den sättas i magen. Ungefär som en insulinspruta för diabetiker. En spruta om dagen i ca 2 veckor. Sen är det blodprov, ultraljud för att se om det blir några ägg, äggplockning och eventuellt återföring av ägg. Och sen - väntan. Och kanske kanske kanske (hoppas) ett graviditetstest. Men det är ju säkert två-tre veckor till dess, så nu laddar vi för injektionstekniken.
Jag är vid gott mod och har lyckligtvis inte mått dåligt av nedregleringen. Bara varit lite trött och seg. Två veckor med en mystisk nässprej som ska ta kroppen till en kemisk motsvarighet till klimakteriet. Skumt. Nu har de två veckorna nästan gått och allt verkar funka. Vad vet jag? Trötthet kan jag stå ut med, i synnerhet om vi lyckas ;-)

1 kommentar: