torsdag 14 oktober 2010

Macarons

De senaste månaderna har jag läst om ett franskt bakverk som heter Macarons på massor av ställen. Det ska vara nån slags marängkakor med mandel i och så nån typ av fyllning.
Härligt färgglada macarons
Jag hittade massor av sajter med recept när jag googlade och kom fram till att jag måste prova. Här hittade jag massor av bra information. Nu återstår att köpa hem lite ingredienser och sen ska jag göra ett provbak! Är det nån annan som har provat att baka dessa? Eller rentav smakat kanske?

3 kommentarer:

  1. Jag har också sett dessa Macarons i tidningar och receptböcker. De ser ju helfestliga ut! Pröva, så kan jag provsmaka sen! ;-)

    /ND

    SvaraRadera
  2. Jag har bakat macarons flera gånger! Mitt hetaste tips är att låta dom vila på plåten innan gräddning, annars är det lätt att dom spricker och blir lite fula, fast dom är lika goda ändå ;) Förslag på smaksättningar som jag gillar skarpt är citron, lakrits och hallon :) Mia Öhrn är min macaron-guru, hennes recept hittar du här: http://miaohrn.wordpress.com/recept/ , bläddra bara ner en bit på sidan, samt här: http://miaohrn.wordpress.com/2010/10/01/macaronnordskolan/

    Lycka till!

    SvaraRadera
  3. Har också sett dem lite överallt numera; är ju egentligen lite komiskt vilka "trender" som går i bakverk och hur alla plötsligt får för sig att gilla samma sak ;)

    Hursomhelst, provade en häromdagen och de smakade helt okej. Men inget jättespeciellt förutom att de var gulliga ;)

    SvaraRadera