tisdag 10 november 2009

Blastocyst!

Idag har jag varit i Uppsala för att få tillbaka ett av våra frysta ägg. Det gick väldigt bra, och vi fick höra att de hade sett en jättefin celldelning, samt att ägget höll på att ta sig ur sitt skal! Coolt! På tv-skärmen visade labteknikern hur vårt ägg såg ut, och det var en tydlig "ring" runt halva cellklumpen. Det var skalet! Så lite drygt hälften av cellerna hade kommit ut och resten var på väg. Läkaren talade om att man tror att det är i det här stadiet som det kan bildas enäggstvillingar, dvs om cellmassan delar sig i två delar. Helt enormt. Ägget är odlat i 6 dagar så nu kallas det blastocyst. Det delar sig med en enorm hastighet och består av flera hundra celler redan. Håll tummarna att det fäster nu!
Förresten, tills motsatsen är bevisad så är jag gravid nu ;-) !

Edit: hittade en bild från ett laboratorium, så här såg det ägget ut: Cirkeln nere till vänster är skalet, den ovalaktiga formen är cellmassan som håller på att ta sig ut för att fästa i livmoderväggen.

5 kommentarer:

  1. Vad härligt! Nu bor det ett litet pyre i dig. Kan tänka mig att det känns fantastiskt bra. :)
    /Erika
    PS: Jag har startat en blogg till - om Odd Molly!

    SvaraRadera
  2. Jippi! Vad roligt att det gått så bra =)
    Det här med blastocyster ska visst vara bra.
    Håller tummarna!!!

    SvaraRadera
  3. Lykke til ! vad spennande att kunna se "skalet" !

    SvaraRadera
  4. Stort lycka till säger jag med en stor kram!

    SvaraRadera
  5. Vad härligt! Grattis till blastocysten, håller tummarna för att den boar in sig gott därinne!

    SvaraRadera